6 Μαρτίου : ” Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού ”

bullying
6 Μαρτίου : ” Πανελλήνια Ημέρα κατά της σχολικής βίας και του εκφοβισμού ” .
” Το “γκέι αγόρι” που χτύπησες στον διάδρομο σήμερα, αυτοκτόνησε πριν λίγα λεπτά. Eκείνο το κορίτσι που αποκάλεσες “πόρνη” σήμερα στην τάξη, είναι παρθένα. To αγόρι που είπες κουτσό, πρέπει να δουλεύει κάθε βράδυ για να στηρίξει την οικογένεια του. To κορίτσι που χτύπησες τις προάλλες, έχει ήδη κακοποιηθεί στο σπίτι. Το κορίτσι που είπες “χοντρή”, σήμερα λιμοκτονεί. Το αγόρι που κορόιδεψες γιατί έκλαιγε, έχει πεθάνει η μαμά του. Νομίζεις ότι τους γνωρίζεις. Αλλά μάντεψε ” …..

Η 6η Μαρτίου υπενθυμίζει πως ο εκφοβισμός των παιδιών ζει και τρέφεται από τη σιωπή στο σχολικό περιβάλλον. Κάποιες φράσεις και μαρτυρίες μαθητών εξηγούν τον όρο του bullying καλύτερα και από την πιο άρτια επιστημονική διατύπωση.

Πριν λίγους μήνες βρεθήκαμε κοντά σε παιδιά που έχουν βιώσει το bullying ή έχουν ακούσει ιστορίες συνομηλίκων τους. Η 6η Μαρτίου έχει καθιερωθεί ως Πανελλήνια Ημέρα κατά της βίας στο σχολείο και αποτελεί μια καλή αφορμή για την επαναφορά ιδεών, εμπειριών αλλά και για συζήτηση των τρόπων αντιμετώπισης της σχολικής βίας και του εκφοβισμού. Μιλώντας για το bullying αξίζει να υπενθυμίσουμε πως ο σχολικός εκφοβισμός περιλαμβάνει την ψυχοκοινωνική, σωματική και λεκτική παρενόχληση.

Στην εκδήλωση που είχε πραγματοποιηθεί τον Δεκέμβρη στο Μουσείο της Ακρόπολης βρεθήκαμε ανάμεσα σε σχολικές ομάδες οι οποίες βραβεύτηκαν για την πρωτοτυπία τους στην παραγωγή δικών τους βίντεο με θέμα το bullying. Με αφορμή τη σημερινή ημέρα, υπενθυμίζουμε όλα όσα έκαναν εντύπωση στο κοινό μετά την παρουσίαση του οπτικοακουστικού υλικού. Εντύπωση έκανε από την αρχή η αναφορά στην Ελλάδα και τη δεύτερη θέση που κατέχει όσον αφορά τα κρούσματα του σχολικού εκφοβισμού, κυρίως μέσω του διαδικτύου

Η ουσία του bullying περικλείεται σε φράσεις που διατύπωσαν τα ίδια τα παιδιά όταν πήραν τον λόγο για να εξηγήσουν πώς βλέπουν τον σχολικό εκφοβισμό μέσα από τα δικά τους μάτια. Δημιουργήσαμε λοιπόν ένα παζλ διαλόγου από τις απόψεις που ακούσαμε εκείνη την ημέρα.

Το bullying δεν είναι μαγκιά. Είναι δειλοί όσοι το κάνουν, στην ουσία εκφοβίζουν τον ίδιο τους τον εαυτό.

– Όσοι εκφοβίζουν, το κάνουν για να κρύψουν τα προσωπικά τους συναισθήματα.
 
– Έχω πρόβλημα με τα μάτια μου αλλά δεν μου αρέσει να με πειράζουν τα παιδιά γι’ αυτό.
 
Οι μαθητές είναι όλοι διαφορετικοί μεταξύ τους
Οι μαθητές είναι όλοι διαφορετικοί μεταξύ τους

– Τα παιδιά όταν είναι ενωμένα, δεν είναι ποτέ φοβισμένα.

– Είμαστε όλοι ίσοι αλλά όλοι διαφορετικοί.
 
– Να απομονώσουμε εκείνους που προσπαθούν να μας φοβίσουν.
 
– Για να δράσουμε σωστά, χρειαζόμαστε φωτεινά μυαλά των ανθρώπων που αξιολογούν τον συνάνθρωπό τους με βάση το μυαλό, την ψυχή και τις ικανότητές του και όχι με βάση το χρώμα ή τα κιλά του.

Η φράση η οποία πρέπει να μείνει χαραγμένη στη μνήμη των θυτών, των θυμάτων και όλων όσων καλούνται να βοηθήσουν, είναι η εξής: “Να θυμάσαι, θύμα είναι κι εκείνος που κάνει τον νταή”. Ο “Μυστικούλης” και ο “Super Χοίρος” ήταν δύο από τα βίντεο που προβλήθηκαν και μίλησαν απευθείας στην καρδιά μας. Ο “Μυστικούλης” βασίζεται στην ιστορία ενός κουτιού όπου όλα τα παιδιά έχουν τη δυνατότητα κατά τις σχολικές ώρες, να γράψουν όλα όσα τους προβληματίζουν. Οι δάσκαλοι στο τέλος της εβδομάδας μαζεύουν τα κρυμμένα χαρτάκια και προσπαθούν να διαχειριστούν τα προβλήματα που προκύπτουν.

Ο “Super Χοίρος” περιγράφει την διαφορετικότητα ενός γουρουνιού μέσα σε μια φάρμα. Τα υπόλοιπα ζώα δεν θέλουν να κάνουν παρέα μαζί του εξαιτίας ακριβώς της διαφορετικότητας του κι έτσι τον απομονώνουν μέχρι τη στιγμή που αναλαμβάνει την προστασία τους. Ο περιθωριοποιημένος χοίρος στο τέλος, κερδίζει τον τίτλο του “Super Χοίρου” και γίνεται ο πιο δημοφιλής στον κόσμο του ζωικού βασιλείου.

Το bullying γίνεται ζωντανό μάθημα μόνο όταν εξιστορείται από τα παιδιά που έχουν γίνει θύματα ή αυτόπτες μάρτυρες. Οι παραπάνω φράσεις συνδέθηκαν καλύτερα στο μυαλό μας όταν ακούσαμε από κοντά πιο λεπτομερείς περιγραφές για το θέμα από μια ομάδα που βραβεύτηκε στον διαγωνισμό των βίντεο. Οι μαθητές του 4ου Γυμνασίου Αλίμου είναι σε μικρογραφία όλα εκείνα τα παιδιά που βιώνουν καθημερινά τον εκφοβισμό ή παρακολουθούν το ενοχλητικό θέαμα ως βουβοί παρατηρητές και σιωπηλοί μάρτυρες.

Λύση είναι η δράση, όχι η σιωπή
Λύση είναι η δράση, όχι η σιωπή

Μπορούμε να κάνουμε πολλά γι’ αυτό, ξεκινώντας από τη συνειδητοποίηση πως θύμα είναι και ο θύτης. Την Κυριακή 15 Μαρτίου στις 18:00 μμ θα δοθεί μια μοναδική παράσταση στο θέατρο ΤΟΠΟΣ ΑΛΛού την οποία μπορεί να παρακολουθήσει κάθε ευαισθητοποιημένος θεατής. Η παράσταση λέγεται “Γιάννης Χ= ξένος” και είναι με τέτοιο τρόπο χτισμένη που σκοπό έχει να δώσει τη δυνατότητα στο κοινό να εκφραστεί και να ακουστούν οι απόψεις του μέσα στο θέατρο κατά τη διάρκεια της παράστασης.

Ο “Γιάννης “Χ”= xenos” είναι ένα διαδραστικό θέαμα που φωτίζει τις αθέατες πλευρές του bullying. Η παράσταση παρακολουθεί τον Γιάννη στην καθημερινή ζωή του στο σχολείο, στο σπίτι και στις σχέσεις του με τα άλλα παιδιά. Ο Γιάννης έχει έρθει από την επαρχία. Η μητέρα του (Ελληνίδα από την Βόρειο Ήπειρο) γνώρισε τον πατέρα του στην Αθήνα όταν αυτός ήταν στρατιώτης και εκείνη φοιτήτρια της Αγγλικής φιλολογίας. Παντρεύτηκαν και ανέβηκαν στην Θεσσαλονίκη όπου έζησαν εκεί. Εκεί γεννήθηκε και ο Γιάννης ο οποίος είναι καλός μαθητής και ένα παιδί με ποιότητα.

Όταν οι γονείς του χώρισαν, αναγκάστηκε να αλλάξει σχολείο και να επιστρέψει στην Αθήνα. Στο καινούργιο σχολικό περιβάλλον για ανεξήγητους λόγους αρνούνται να τον αποδεχτούν. Έτσι ο Γιάννης γίνεται το θύμα μιας σειράς αναίτιων επιθέσεων από την διαμορφωμένη ομάδα των “νταήδων” του σχολείου. Οι θεατές, τα παιδιά και οι μεγάλοι, μέσω της συγκεκριμένης δράσης θα μπορέσουν να αντιληφθούν τις διαστάσεις του προβλήματος και να πάρουν σαφείς αποστάσεις και θέση απέναντί του. Η αντιμετώπιση έρχεται πάντοτε μέσα από την δράση. Ας δρούμε όχι μόνο κάθε 6η Μάρτη αλλά καθημερινά.