Ο γεωπολιτικός παράγοντας παραμένει η κυριότερη και σοβαρότερη αβεβαιότητα για την υλοποίηση του σχεδίου για την ηλεκτρική διασύνδεση Κρήτης – Κύπρου.
Το επιβεβαιώνουν οι χρονοβόρες διαδικασίες για την διενέργεια των ερευνών βυθού αλλά και η αντίδραση της Τουρκίας κάθε φορά που εκδίδεται μια NAVTEX και βγαίνουν στην θάλασσα τα ερευνητικά πλοία για να διεξάγουν έρευνες για την πόντιση του καλωδίου της ηλεκτρικής διασύνδεσης.
Μετά το επεισόδιο στην Κάσο που σημειώθηκε το καλοκαίρι με την ισχυρή παρουσία από πέντε Τουρκικά πλοία, η Άγκυρα έδειξε τις διαθέσεις της για άλλη μια φορά χθες όταν τουρκική κορβέτα εμφανίστηκε να παρακολουθεί τις εργασίες της θαλάσσιας έρευνας για την εγκατάσταση υποβρύχιου καλωδίου επτά μίλια βόρεια της Κρήτης στα διεθνή ύδατα και εκτός της ζώνης του παράνομου Τουρκολιβυκού μνημονίου και των περιοχών Τουρκικής δικαιοδοσίας.
Η σχετική NAVTEX είχε εκδοθεί από τον σταθμό Ηρακλείου της Υδρογραφικής Υπηρεσίας του Πολεμικού Ναυτικού. Η πρώτη NAVTEX εκδόθηκε λίγες μέρες νωρίτερα, την περασμένη Πέμπτη 30 Ιανουαρίου καθορίζοντας τις συντεταγμένες με βάση τις οποίες θα ξεκινούσαν οι «εργασίες προστασίας υποβρύχιου καλωδίου» από τα υπό Ιταλική σημαία ερευνητικά πλοία «NG Worker» και «Levoli Relume» από την 1 έως τις 5 Φλεβάρη. Η εξέλιξη κινητοποίησε την Άγκυρα η οποία απάντησε με την αποστολή τουρκικής κορβέτας σε απόσταση από τα ερευνητικά πλοία και εκτός αιγιαλίτιδας ζώνης.
Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να πλεύσει στην περιοχή μια φρεγάτα του ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, συνοδεύοντας τα ερευνητικά σκάφη, ένα σκάφος του λιμενικού και ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος των Ενόπλων δυνάμεων.
Η αντίδραση της Τουρκίας ήρθε την ίδια μέρα που οι υπουργοί Εξωτερικών των δύο χωρών Γιώργος Γεραπετρίτης και Χακάν Φιντάν συναντήθηκαν στην Ντόχα του Κατάρ για το επικείμενο Ανώτατο Συμβούλιο Συνεργασίας στην Άγκυρα και στο τραπέζι των συζητήσεων βρέθηκε και η ηλεκτρική διασύνδεση. Γεραπετρίτης και Φιντάν είχαν έρθει αντιμέτωποι με το θέμα των θαλάσσιων ερευνών, τον περασμένο Νοέμβριο και τότε είχε επιδιωχθεί κατά πληροφορίες ένα επίπεδο συνεννόησης ώστε η Άγκυρα να μην αντιδρά σε κάθε έκδοση NAVTEX. Ωστόσο η χθεσινή στάση της Τουρκίας φανερώνει ότι μια τέτοια συμφωνία δεν έχει επιτευχθεί και ότι οι συζητήσεις θα πρέπει να συνεχιστούν.
Ο γεωπολιτικός παράγοντας παραμένει το μεγαλύτερο αγκάθι του καλωδίου και για την διοίκηση του ΑΔΜΗΕ που έχει πάρει πάνω της το έργο σε στενή συνεργασία με την ελληνική κυβέρνηση.
Την ερχόμενη Πέμπτη στην Αθήνα φτάνει κυπριακή αποστολή υπό τον νέο Πρόεδρο της ΡΑΑΕΚ Πόλυ Λεμονάρη, η οποία θα έχει διαδοχικές συναντήσεις με τον ΑΔΜΗΕ και τη ΡΑΑΕΥ. Ένα από τα κύρια ζητήματα γύρω από την ηλεκτρική διασύνδεση είναι η συμμετοχή της Κύπρου στον Great Sea Interconnector που είναι ο φορέας υλοποίησης του έργου. Η Λευκωσία έχει αποστείλει στο ΥΠΕΝ σειρά ερωτημάτων για το θέμα, κατόπιν εισηγήσεων και του αμερικανικού οίκου που έχει προσλάβει η κυπριακή κυβέρνηση.
Το θέμα που έχει ανακύψει και το οποίο έχουν θέσει οι Κύπριοι συνδέεται με την απαίτησή τους να μεταφερθούν στον νέο φορέα όλα τα πάγια της ηλεκτρικής διασύνδεσης.
Ο ΑΔΜΗΕ έχει επισημάνει ότι πρώτα πρέπει να ολοκληρωθεί η διάρθρωση του μετοχικού κεφαλαίου του Great Sea Interconnector με τη συμμετοχή και της Κύπρου και ακολούθως να μεταφερθούν στον GSI τα πάγια του έργου όπως η Λευκωσία ζητά.
Ωστόσο, η κυπριακή πλευρά υποστηρίζει ότι είναι σημαντικό να συμμετέχουν σε μια εταιρεία που αποτελεί και ιδιοκτήτη της υποδομής και όχι μόνο φορέα υλοποίησης όπως είναι σήμερα ο GSI.
Το ΥΠΕΝ αλλά και ο ΑΔΜΗΕ δεν αρνούνται το αίτημα της κυπριακής πλευράς για μεταφορά των παγίων τονίζουν όμως ότι θα πρέπει προηγουμένως να πιστοποιηθεί ως διαχειριστής από την ΕΕ.
Πηγή Newmoney.gr