ilektra

Σε θεσμό έχει εξελιχθεί ο μαθητικός διαγωνισμός που διεξάγεται για τρίτη χρονιά φέτος στο νομό Ηρακλείου. Στο διαγωνισμό έλαβαν μέρος πάνω από 1.000 μαθητές, που φοιτούν σε 46 τμήματα, 11 διαφορετικών σχολείων του νομού. Από τα 11 σχολεία, τα 4 είναι γυμνάσια και τα 7 λύκεια.

Για τη διεξαγωγή του διαγωνισμού συνεργάστηκαν 23 φιλόλογοι και, όπως αποδείχτηκε, η ορθογραφία είναι γένους θηλυκού. Τα κορίτσια επιβεβαίωσαν το στερεότυπο που τις θέλει καλύτερες στα γράμματα, σε αντιδιαστολή με τα αγόρια που είναι καλύτερα στους αριθμούς…

Ο διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια της εβδομάδας που προηγήθηκε των διακοπών του Πάσχα (δηλαδή από τις 30 Μαρτίου έως τις 3 Απριλίου). Οι μαθητές διαγωνίστηκαν σε μια κοινή για κάθε σχολείο ώρα, σε κοινά θέματα και σε επίπεδο τόσο ατομικό όσο και σε επίπεδο τμημάτων (με την εξαγωγή του μέσου όρου των επιδόσεων).

Τα παιδιά, σύμφωνα με τους φιλόλογους καθηγητές, συμμετείχαν με κέφι και χωρίς άγχος στο διαγωνισμό, έχοντας το επιπλέον κίνητρο της ομαδικής διάκρισης. Χορηγός του διαγωνισμού ήταν και φέτος το Ίδρυμα Τριανταφυλλίδη, που προσέφερε στον καλύτερο ορθογράφο κάθε σχολείου ένα λεξικό του Ιδρύματος (το γνωστό έγκυρο λεξικό του Μ. Τριανταφυλλίδη – χορηγία ύψους 600 ευρώ), ενώ οι 10 καλύτεροι ορθογράφοι κάθε σχολείου βραβεύτηκαν με έπαινο. Σε επίπεδο Γυμνασίων πρώτευσε το 3ο Γυμνάσιο Ηρακλείου, ενώ σε επίπεδο Λυκείων την πρώτη θέση κατέκτησε το 2ο ΓΕΛ Ηρακλείου.

Για την επιτυχή διοργάνωση του διαγωνισμού συνεργάστηκαν 23 φιλόλογοι εκπαιδευτικοί των παραπάνω σχολείων, που αφιέρωσαν κάποιες διδακτικές ώρες για τη διδασκαλία των ορθογραφικών κανόνων και διόρθωσαν τα γραπτά των μαθητών.

Για την καλύτερη μάλιστα προετοιμασία των μαθητών μοιράστηκε σ’ όλους τους μαθητές υλικό με ορθογραφικούς κανόνες και ασκήσεις ορθογραφίας (ο ορθογραφικός οδηγός και οι ασκήσεις είναι διαθέσιμα στην ιστοσελίδα Φιλόλογοι Ηρακλείου http://users.sch.gr//sfscholiki/fi/ στην ενότητα «ορθογραφία»).

 

Τα greeklish

Ο στόχος των εκπαιδευτικών να καθιερωθεί ο διαγωνισμός σε ετήσια βάση και να διευρυνθεί με τη συμμετοχή περισσότερων σχολείων εντάσσεται σε μια προσπάθεια ευαισθητοποίησης των μαθητών στη Νεοελληνική Γλώσσα, που πλήττεται σήμερα από την ευρεία χρήση των greeklish και των συντομογραφιών μέσω των γραπτών μηνυμάτων σε κινητά τηλέφωνα και facebook. Όπως μάλιστα επισημαίνει και η φιλόλογος-εκπαιδευτικός Ιωάννα Παναγιωτάκη από το Γυμνάσιο του Αγίου Μύρωνα, «τα παιδιά με το διαγωνισμό απέκτησαν κίνητρο και επέδειξαν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για την ορθογραφία. Είναι χαρακτηριστικό ότι μετά το διαγωνισμό ρωτάνε πολύ πιο συχνά για την ορθογραφία των λέξεων απ’ ό,τι παλαιότερα».

 

Η πρώτη

«Το μήλο κάτω από τη μηλιά» ισχύει για τη νικήτρια του φετινού 3ου Διασχολικού Διαγωνισμού Ορθογραφίας. Με μητέρα και παππού φιλολόγους, η Μαλεφιτσάκη Ηλέκτρα, μαθήτρια της Α’ Λυκείου, έκανε μόλις 6 λάθη στα 200 ερωτήματα του Διαγωνισμού (επίδοση 19,4) καταρρίπτοντας κάθε προηγούμενο ρεκόρ. Η ίδια αποδίδει τις εξαιρετικές ορθογραφικές της γνώσεις στις γερές βάσεις που απέκτησε από το Δημοτικό χάρη στις άξιες δασκάλες της, στη μητέρα της και στο προσωπικό της μεράκι για τα γλωσσικά μαθήματα.

 

Ευκαιρία

Πώς είδαν όμως τα ίδια τα παιδιά τη διαδικασία του ορθογραφικού διαγωνισμού; Η Λαδωμένου Στυλιανή, μαθήτρια της Β’ Λυκείου που σημείωσε την καλύτερη επίδοση στο διαγωνισμό στο ΓΕΛ Αρκαλοχωρίου, δηλώνει: «Μέσω του διαγωνισμού μάς δόθηκε η ευκαιρία να προσδιορίσουμε το επίπεδο γνώσεών μας στον τομέα της ορθογραφίας, συνολικά και ατομικά. Επιπροσθέτως, αποδείχθηκε υψίστης σημασίας, καθώς κατά την προετοιμασία του διαγωνισμού και τη διεξαγωγή του διδαχτήκαμε νέες λέξεις και βελτιώσαμε το λεξιλόγιό μας».

 

«Μάθαμε»

Σε ανάλογο μήκος κύματος είναι και οι δηλώσεις των μαθητών που πρώτευσαν στο ΓΕΛ Κρουσώνα. Η καλύτερη ορθογράφος του σχολείου, Γωνιανάκη Μόσχα, μαθήτρια της Α’ Λυκείου, δηλώνει: «Μέσω αυτού του διαγωνισμού καταφέραμε να γνωρίσουμε τον κόσμο της ορθογραφίας και τις ιδιαιτερότητές του. Μάθαμε περισσότερους ορθογραφικούς κανόνες και θυμηθήκαμε όσα είχαμε ξεχάσει. Επίσης, με τη σωστή καθοδήγηση της καθηγήτριάς μας εντοπίσαμε τα σημεία εκείνα της γλώσσας στα οποία πρέπει να δώσουμε μεγαλύτερη προσοχή».

 

Εμπειρία

Η πρώτη νικήτρια του διαγωνισμού σε επίπεδο Γυμνασίων, η Μαριέτα Παναγιωτάκη, μαθήτρια της Β’ Γυμνασίου στο 3ο Γυμνάσιο, δηλώνει: «Η συμμετοχή μου στο διαγωνισμό ορθογραφίας ήταν μια ευχάριστη και δημιουργική εμπειρία, η οποία όχι μόνο με βοήθησε να βελτιώσω την ορθογραφία μου αλλά και να εμπλουτίσω το λεξιλόγιό μου. Πιστεύω πως μέσα από αυτό το διαγωνισμό έμαθα και κέρδισα πολλά, και έτσι, αν μου δοθεί ξανά η ευκαιρία, θα ήθελα να συμμετάσχω και του χρόνου».

 

Ξανά

Την επιθυμία της να συμμετάσχει και του χρόνου σ’ ένα παρόμοιο διαγωνισμό εκφράζει και η Μαυρογιάννη Κατερίνα, νικήτρια του διαγωνισμού στο 12ο Γυμνάσιο, θεωρώντας τον ως μια πρώτης τάξεως ευκαιρία να μετρήσει κάποιος τις ορθογραφικές του γνώσεις. Στην Κοπιδάκη Σαπφώ, νικήτρια του διαγωνισμού για δεύτερη συνεχή χρονιά στο Γυμνάσιο του Αγίου Μύρωνα, ο φετινός διαγωνισμός φάνηκε ευκολότερος. Πίσω από την επιτυχία της, υποστηρίζει, κρύβεται η μητέρα της που αφιέρωσε ώρες για να τη βοηθήσει.

«Ο διαγωνισμός είναι απαιτητικός με αρκετές λέξεις που δε χρησιμοποιούμε στην καθημερινότητα, προβληματίζει το μαθητή και του δίνει ερεθίσματα να διορθώσει τα όποια ορθογραφικά λάθη του», δηλώνει η νικήτρια του 13ου ΓΕΛ Ηρακλείου Σίσσυ Ανωγειανάκη.

 

Οι καλύτεροι ανά σχολείο

Αναλυτικά, οι καλύτεροι ορθογράφοι ανά σχολείο είναι:

* Από το Γυμνάσιο Άγιου Μύρωνα: Κοπιδάκη Σαπφώ (16,4), Αναστασάκης Δημήτριος (15,3) και Παρασύρης Ιωάννης (15,1) – υπεύθυνοι καθηγητές: Παναγιωτάκη Ιωάννα, Περβολαράκη Φωτεινή, Αγαπητός Χαράλαμπος.

* Από το Γυμνάσιο Αρχανών: Τζαγκαράκης Εμμανουήλ (16,7), Πέτσι Έρτα και Φραντζεσκάκη Χρυσοβαλάντη (15,9) – υπεύθυνοι καθηγητές: Μακράκη Ελένη, Αμπατζής Μιχάλης, Ειρήνη Σταυρακάκη.

* Από το 3ο Γυμνάσιο: Παναγιωτάκη Μαρία-Πέτρα (18,2), Ανδρεαδάκη Ειρήνη (18,1), Παπαδάκη Σοφία (17,7) – υπεύθυνοι καθηγητές: Σηφάκη Ευαγγελία, Ψαθά Αθανασία.

* Από το 12ο Γυμνάσιο: Μαυρογιάννη Αικατερίνη (16,9), Επιτροπάκη Γεωργία (16,4), Βασιλάκη Ευφραιμία (15,8) – υπεύθυνοι καθηγητές: Μανετάκη Σοφία, Χατζηβασίλη Αντιγόνη, Γκιαουράκη Πωλίνα.

* Από το ΓΕ.Λ. Αρκαλοχωρίου: Λαδωμένου Στυλιανή (18,4), Αποστολάκη Μαριάνθη (18), Συσκάκης Γεώργιος (17,9) – υπεύθυνοι καθηγητές: Παλιάτσου Ελένη, Τζανάκη Μαρία, Καλομοίρη Νίκη.

* Από το ΓΕ.Λ. Κρουσώνα: Γωνιανάκη Μόσχα (18), Ψαράκη Μαρία (17,6), Μακριδάκη Σοφία (17,3) – υπεύθυνη καθηγήτρια: Ευαγγελία Φουτσιτζή.

* Από το ΓΕ.Λ. Γουβών: Αρετάκη Ελένη (17,8), Λυδάκη Σοφία (17,7), Φανταουτσάκη Ελένη-Αναστασία (16,4) – υπεύθυνοι καθηγητές: Τζανάκη Ελευθερία, Μαυρίδη Μαρία.

* Από το 2ο ΓΕ.Λ. Ηρακλείου: Μαλεφιτσάκη Ηλέκτρα (19,4), Βαλεργάκη Παρασκευή (19,1), Σταυράκη Μαρία-Βιργινία (18,8) – υπεύθυνοι καθηγητές: Άρια Μαυρογιάννη, Κατερίνα Μικράκη, Κατερίνα Χρονάκη, Αλεξάνδρα Καραδήμου, Χαλκιαδάκης Μηνάς.

* Από το 7ο ΓΕ.Λ. Ηρακλείου: Χατζηστεφάνου Σοφία (16,7), Χανιωτάκη Στυλιανή (16,4), Λιανδράκη Αικατερίνη (16,3) – υπεύθυνοι καθηγητές: Τσαγκαράκη Μαρία, Λουμπάκη Ελένη, Χριστινάκη Ιωάννα.

* Από το 10ο ΓΕ.Λ. Ηρακλείου: Δρετάκη Ελένη (17,8), Γλυτσού Μαρία (16,8), Σαριδάκη Έλενα (16,7) – υπεύθυνος καθηγητής: Χατζάκης Νεκτάριος.

* Από το 13ο ΓΕ.Λ. Ηρακλείου: Ανωγειανάκη Χρυσούλα (18), Βάμβουκα Μαρία (17,7), Κόκκας Αλέξανδρος (16,4) – υπεύθυνη καθηγήτρια: Χαλκιαδάκη Φανή.

Ελένη Σταυρουλάκη

http://www.neakriti.gr/

Loading