Το αεροδρόμιο Χανίων στη μεγαλύτερη γερμανική επένδυση των τελευταίων ετών




fraport26112014

Η ελληνογερμανική συμμαχία έχει προβλέψει για τα επόμενα χρόνια στα περιφερειακά αεροδρόμια αύξηση κυκλοφορίας σε ποσοστό 30%.

Ως μεγάλου ρίσκου και υψηλών προσδοκιών χαρακτηρίζουν παράγοντες της αγοράς την προσφορά ύψους 1,234 δισ. ευρώ που κατέθεσε η κοινοπραξία Fraport – Slentel Ltd για την απόκτηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων για διάστημα 40 ετών. Η συμμετοχή της γερμανικής Fraport -που διαχειρίζεται ορισμένα από τα μεγαλύτερα αεροδρόμια παγκοσμίως- στο συγκεκριμένο σχήμα ξεπερνά, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, το 65%. Πρόκειται, λοιπόν, για τη μεγαλύτερη γερμανική επένδυση που έχει πραγματοποιηθεί στην Ελλάδα κατά τα τελευταία χρόνια, όπως και από την είσοδο της ελληνικής οικονομίας στην εποχή του μνημονίου.

Η τοποθέτηση της γερμανικής εταιρείας στην ελληνική αγορά με έδρα τη Φρανκφούρτη, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, στηρίχθηκε στο μοντέλο πρόβλεψης για τις επιδόσεις του ελληνικού τουρισμού που εφάρμοσε το κονσόρτσιουμ των Fraport-Slentel. Σύμφωνα με όσα αναφέρει το Capital.gr, η ελληνογερμανική συμμαχία (η Slentel είναι θυγατρική του Ομίλου Κοπελούζου) έχει προβλέψει για τα επόμενα χρόνια στα περιφερειακά αεροδρόμια αύξηση κυκλοφορίας σε ποσοστό 30%.

Εξάλλου, η αναπτυξιακή προοπτική του τουρισμού καταγράφεται και σε μελέτη του ΣΕΤΕ που προβλέπει 24 εκατομμύρια διεθνείς αφίξεις μέχρι το 2024.

Στο πλαίσιο αυτό, κατά πληροφορίες, η κοινοπραξία αναμένεται να δώσει έμφαση στην επέκταση των αεροδρομίων σε Θεσσαλονίκη και Αιγαίο που αντιπροσωπεύουν ένα σημαντικό τμήμα της τουριστικής κίνησης,  σε όλη την Ελλάδα. Τα σενάρια κάνουν λόγο για έμμεση συνεργασία που θα μπορούσε να αναπτύξει η Fraport-Κοπελούζος με γερμανικών συμφερόντων tour operators αλλά και τη Lufthansa που ελέγχει το 8,45% της Fraport.

Μεγέθη

Όσον αφορά τα νούμερα της επένδυσης, η προσφορά της κοινοπραξίας Fraport- Slentel Ltd είναι μεγαλύτερη περίπου κατά 4 φορές, σε σχέση με την αποτίμηση ύψους 350 εκατ. ευρώ που πραγματοποίησε το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων. Ακόμη, μετά τη συμβασιοποίηση του έργου, το Δημόσιο έχει λαμβάνειν 22,9 εκατ. ευρώ, ποσό που αντιστοιχεί στο ετήσιο εγγυημένο καταβλητέο μίσθωμα.

Παράλληλα, ο παραχωρησιούχος θα πραγματοποιήσει, κατά τα πρώτα τέσσερα χρόνια, επενδύσεις 330 εκατ. ευρώ, ποσό που θα αυξηθεί στο 1,4 δισ. ευρώ για όλη τη διάρκεια της παραχώρησης.

Από τη στιγμή που θα «πέσουν» οι τελικές υπογραφές οι αεροπορικές χρεώσεις θα ανέλθουν σε 13 ευρώ (από 12,7 ευρώ σήμερα) ανά αναχωρούντα επιβάτη, ενώ μετά την ολοκλήρωση των έργων αναβάθμισης των περιφερειακών αεροδρομίων, αυτές θα διαμορφωθούν σε 18,5 ευρώ (ανά αναχωρούντα επιβάτη).

Ωστόσο, το τέλος εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αερολιμένων (ΤΕΑΑ) και χρηματοδότησης μικρών αεροδρομίων και άγονων γραμμών, θα τροποποιηθεί σε 12 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη ανεξαρτήτως χώρας μέχρι τον Οκτώβριο του 2024. Θα μειωθεί, δηλαδή, για τις πτήσεις εκτός Ευρωπαϊκής Ένωσης για τις οποίες το τέλος ανέρχεται σε 22 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη, ενώ παραμένει αμετάβλητο για τις πτήσεις εντός Ε.Ε. Το ΤΕΕΑ μετά τον Οκτώβριο του 2024 θα συρρικνωθεί σε 3 ευρώ ανά αναχωρούντα επιβάτη.

Πηγή:www.capital.gr